fredag 30. juli 2010

Tova strikketøfler

Inger Johanne: Var på Røldalsmarknaden og kjøpte meg nettopp dette. Jeg har skjønt hvordan tøflene er strikket, men pga. at de er så godt tovet klarer jeg ikke finne ut antall masker som er brukt. Jeg vet bare at her er det brukt dobbelt garn. Jeg går derfor i gang med to nøster av Cortina (kjøpt på Spar Kjøp). Slik strikker jeg prøvesokken:
Legger opp 19 masker løst på pinner nr. 9. Strikker rettstrikk inntil 34 riller er på plass. Det går 2 nøster pr. tøffel til dette. Feller av. Tar opp 28 masker på ene langsiden (ca. 6 riller fra kanten). Strikker rettstrikk 13 omganger. Feller så av 4 masker jevnt fordelt annenhver omgang til det bare er rundt 9 masker igjen. (Har fellet to masker annenhver omgang på tøffelen på bildet. Likte imidlertid ikke det så godt.) Feller av resten uten å ta en omgang uten felling først. Drar deretter tråden igjennom de siste maskene. Trådene festes. Voila!
DSC06853
Syr sammen i motsatt ende. Tover sokken på 40 gr. vanlig vask i maskin. Venter i spenning….
DSC06854 
Tøffelen er enda litt våt etter vasken, og jeg har hatt den på for å forme den etter foten min. Den er en tanke stor og hadde ikke tatt skade av en runde til med vaskemaskin. Det får imidlertid vente til tøffel nr. 2 er på plass. Ser ut til å være en brukbar oppskrift! :)

1 kommentar:

  1. Dette ser jo flott ut, du har hatt det travelt i dag ser jeg.

    SvarSlett