fredag 6. september 2013

Såpelaging

CIMG2270
Barnebarna synes det er kjekt å lage såper. Derfor gikk vi innpå Ebay for å leite etter former. Denne slottsforma falt de for, og dermed ble den bestilt. Ble de ikke fine kanskje?!
CIMG2273
Etter at barnebarna var ferdig med sine såper, laga jeg blanke såper med rosarødt hjerte i midten til eget bruk. Laget flere, men disse ser ut til å ha noen små, svarte flekker i seg. Det viser seg at det var såpefarge i form av såpemasse med strek farge i som ikke hadde løst seg opp. Litt irriterende! Det er enklere med fargedråper!
CIMG2266
Så kom det store prosjektet! Jeg skulle med veiledning og hvitt pulver fra Kjersti Rabbe, klare å lage såper med hvite snurrer inni. Jeg blandet inn hvitt pulver i vann sånn noenlunde etter Kjersti sin oppskrift. Blandet pulveret i kaldt vann. Det er mulig at jeg skulle løst det opp i noe varmere vann, jeg vet ikke…Iallefall ble de for lite hvitt, det fant jeg ut etter å ha helt det ut over matpapir. Blandet dermed mer i på bakepapiret; ikke helt enkelt å få det godt blandet der….. Jeg rulla sammen den hvite såpemassen og satte det oppi en liters melkekartong. Deretter begynte jeg å smelte på mer såpemasse, tilsette  farge og lukt og etter å ha ventet litt, helte jeg det oppi melkekartongen. Jeg ventet ikke lenge nok :( Dette resulterte i at snurren smeltet ned i resten av såpemassen, dermed ble resultatet opake og marmorerte såper underst, og ensfargede og mer transparente øverst.
CIMG2269  
Et siste forsøk på å bruke restene av snurren (som det ikke ble plass til i melkekartongen) i en 4 dl. stor fløtekartong. Denne gangen ventet jeg litt lenger før jeg helte såpemassen oppi. Heldigvis smeltet ikke snurren vekk denne gang. :)
CIMG2263
Må nok snart prøve meg igjen!

3 kommentarer:

  1. Det tok ikke lang tid før du var i gang og fint ble det!

    SvarSlett
  2. Å så mange fine såper - reine kunststykka! Heilt sikkert gode også. Men dei slottssåpene kan vel aldri tas i bruk? Dei var jo så flotte :)

    SvarSlett
  3. Hos deg blir det aldri noe halveges, flotte og perfekte ting hver gang, kunne du ikke overføre litt av det der til meg, nyyydelige såper , og lukter de like godt so det ser ut, så må det være skikkelig goddufter i huset ditt nå.

    SvarSlett