tirsdag 13. november 2012

Luer og sjal-skjerf

CIMG1908

CIMG1910

Ei venninne (utrolig kompetent med strikkepinner og heklenål)  hadde laga flotte luer og sjal-skjerf og jeg måtte selvsagt prøve. Fikk fortalt hvordan flettene skulle strikkes (falske fletter) og i går kveld var hun oppe og fortate hvordan blomstene skulle hekles. Jeg har etter beste evne gjort som henne, og er fornøyd med resultatet. Jeg la opp 80 masker av garntypen Merino Extra Fine fra Drops. En strikker 3 rette og 2 vrange i 4 omganger. I den 5. omgangen gjør en som følger: Ta av første rette masken strikk neste, lag en ny og strikk den 3. Etterpå dras den første maska som ble tatt løs av, over de 3 andre. Deretter 2 vrange og så omigjen med å ta av 1. maske, strikke neste, lage ny og strikke siste…osv..Etter endt omgang fortsetter en med nok 4 omganger 3 rette og 2 vrange. Deretter falsk flettestrikk igjen.

Sjal-skjerfet ble strikket av rillestrikk. Jeg la opp 40 masker (pinner nr. 4) og strikket opp nesten et helt nøste. Det blir sydd sammen i nakken. Hekleborda rundt lue og sjal består av 1 fastmaske, fem staver, 1 fastmaske osv. hele veien rundt.

CIMG1914  CIMG1914
Her er jentene med hver sin nye lue og skjerf. Strikket 13 fletter på den lua som jeg var mest fornøyd med. Med min strikkefasthet og pinner 3,5 (jeg strikker ikke løst) var det passe.

1 kommentar:

  1. Luene og sjala var bare helt nydelige, og småpikene å :)

    SvarSlett