søndag 21. august 2011

Ny dings

CIMG0572

Kjersti og jeg har vært i York og Birmingham denne sommeren. I Birmingham deltok vi på den årlige quilteutstillinga. Hele to dager gikk vi gjennom utstilling og utsalgsboder. Etter timevis vandrng er jeg langt fra sikker på at jeg fikk sett alt. Hele tiden var det også noen som viste nye teknikker. Den nye dingsen ble kjøpt etter en slik demonstrasjon. Det er en “fabric master”; en slags loddebolt som smelter sammen og “skjærer” i stoff. De stoffene som stort sett brukes er organza; gjennomsiktige og syntetiske stoffer.

Her er første prøven:

CIMG0562

Det var ikke akkurat så enkelt som jeg trodde det skulle være. Ikke alle stoffene smeltet like raskt. Å smelte de sammen bare med et lite trykk ned på stoffet med tuppen av fabric masteren laget ikke et usylig merke, men en svart prikk. Var ikke så fint dessverre. Gikk over til  å smelte sammen alle sidene av det stoffet som ble lagt på ved hjelp av linjalen. Stoffet var godt festet i filten og ikke så lett å løsne for å snu eller svinge på.

Forsøk nr. 2 resulterte i dette bildet:

CIMG0566

Denne ble bedre, syntes jeg, men her har jeg også holdt meg vekke fra å skjære ut. Kanskje jeg må kjøpe en ny tupp til “loddebolten” min, slik at det kan bli lettere. Eller kanskje det kommer med trening?

Hva skal det brukes til? Til bilde eller kort? Her er det nok en gang bare fantasien som setter grenser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar